Tuesday, 2 February 2021

 


FROM THE BLOGSITE OF PROFESSOR ROBERT BLACK QC.


"Independent" Lockerbie commentator "instructed and paid by Iran"

[What follows is excerpted from a report in today's edition of The Scotsman headlined Academic who defended Tehran against Lockerbie allegations accused of secretly working for Iranian government:]

Authorities in the US allege Kaveh Afrasiabi, a political scientist and veteran commentator on Iranian issues, of acting and conspiring to act as an unregistered agent of the Iranian state for more than a decade, during which time he made media appearances rejecting any suggestions that Iran was involved in the 1988 atrocity.

A complaint filed against Afrasiabi in a federal court in New York alleges that he was instructed over what to say to journalists by Iranian government officials assigned to the country’s permanent mission to the United Nations, before advocating positions and policies “favoured” by Iran.

The interviews included Afrasiabi’s views on a 2014 Al Jazeera documentary, entitled ‘Lockerbie: What Really Happened?’, which claimed the bombing was ordered by Iran and carried out by the Syrian-based terror group, the Popular Front for the Liberation of Palestine-General Command.

The documentary, which was subsequently screened in the Scottish Parliament, included testimony from Abolghasem Mesbahi, a former high-ranking Iranian intelligence agent, who said Iran had sanctioned the attack in revenge for the destruction in July 1988 of an Iranian airbus mistakenly shot down by USS Vincennes.

Afrasiabi, a former visiting scholar at Harvard University, went on to appear on an Al Jazeera interview, refuting the documentary’s premise. However, the complaint against him alleges he was advised on what to say by a press secretary at the Iranian mission, and told to state that he was giving his views as an “independent expert.”

During a phone call with the Iranian official on 11 March 2014, the complaint goes on, Afrasiabi was instructed “in sum and substance to explain that both the US and Britain completed their investigations” into the incident.

It also alleges that the day after the interview, Afrasiabi advised the Iranian government to threaten a $500 million lawsuit against Al Jazeera,” stating that it “would act as a brake on their current plan and might put a stop.” He added: “Soft diplomacy does not answer this specific situation.”

Afrasiabi also sent Al Jazeera an article prepared by his Iranian government contacts refuting the documentary’s claims, according to the complaint.

It adds that since 2007, Afrasiabi has “surreptitiously derived a significant portion of his income from compensation for services performed at the direction and under the control of the government of the Islamic republic of Iran,” claiming he received more than $265,000 over the period, as well as health insurance benefits.

The complaint also alleges Afrasiabi contacted an official in the US State Department, asking for its “latest thinking” on the Iran nuclear issue, without revealing the nature of his relationship with Iranian authorities.

Afrasiabi has described the allegations against him as “lies,” while Iran’s foreign ministry said the accusations were “baseless,” and accused the US of “a clear hostage-taking of Iranian nationals.”

No comments:

Post a comment